|
Menü |
|
| |
|
SZERINTEM |
|
Arra születtem,hogy megszeressenek,
megszeressem én is azt,akit lehet.
Arra születtem,hogy boldog is legyek,
s tovább adjam egyszer az életemet.
Nincsenek lehetetlen almok,
csak belso korlatok,
amelyekkel megszabjuk,
mi lehetseges es mi nem. | |
|
NEON |
|
| |
|
SZERETETRŐL |
|
| |
|
NŐK & FÉRFIAK |
|
| |
|
ARANYKÖPÉSEK |
|
Kölcsönösség |
Amíg a főnököm úgy tesz, mintha jól megfizetne, addig én úgy teszek, mintha jól dolgoznék. |
|
|
Ha egy bűnözőnek segítesz mikor a bűnt elköveti, akkor te tettestárs vagy. Ha utána segíted, akkor ügyvéd.
"Ha igazad van, megengedheted magadnak, hogy megőrizd a nyugalmad. Ha nincs igazad, nem engedheted meg, hogy elveszítsd." Mahatma Gandhi
Az útonállók azt mondják: "Pénzt vagy életet!" A nők pedig mindkettőt akarják.
Lope de Vega | |
|
TITKOK ÉS OKOSSÁGOK |
|
| |
|
TANULSÁGOS |
|
| |
|
STÁR MUSTRA |
|
| |
|
SZERETET |
|
A legdrágább kő mindent karcol,
de maga nem tűr karcolást.
A legdrágább szív inkább vérzik,
de nem sebez meg soha mást. | |
|
|
|
GÖRÖG ISTENEK ABC-JE |
|
Taygeta ,Terpszikhoré,Tethys, Thaleia
2006.01.16. 17:23
s a szívem ma is víg nagyon,
ha könnyű léptét láthatom...
Szibülla, Sibyl
Sibylla: l. Sibyllák. [Révai nagy Lexikona] Sibyllák: istenektől vagy hősöktől származó jósasszonyok, kik Apollontól megihletve elragadtatásukban jósoltak. Eredetük valószínűleg kisázsiai s nevűk is keleti. A legrégebbi állítólag a hellespontosi Marpessosban élt, mások szerint Erythreában s főleg ezt tartották ősi székhelyének. Az erythraeai S. Herophile nevet viselt, vándoréletet élt s jóslatai Cumaeig, majd Rómáig is eljutottak s az a hit terjedt el, hogy jósnőjük már ezer éve él. Varro tíz Sibyllát sorol fel, ezek a következők: 1. a. perzsiai; 2. a libyai; 3. a delphii; 4. a cimmeriai; 5. az erythraeai; 6. a samosi; 7. a cumaei (Amaltheia v. Herophile v. Demophile v. Deiphobe); 8. a hellespontosi; 9. a phrygiai; 10. a tiburi. A cumaeiről mondja Varro, hogy Rómába ment és könyveit mesés áron eladta Tarquinius Priscusnak. Ezeket Juppiter capitoliumi templomában őrizték; Kr. e. 83. tűzvész áldozatai lettek s ekkor ázsiai és görög városokból új gyűjteményt szereztek, melyet később Augustus Apollon palatinusi templomában helyezett el. A római történelem válságos időszakaiban gyakran felnyitották e könyveket, hogy tőlük tanácsot kérjenek. Igy volt ez egészen Stilichóig, ki elégettette őket. Kárpótlást találtak a már régóta fennálló zsidó-keresztény Sibylla-költészetben, mellyel a zsidó hellenizmus a görög hagyományt kiegészítette volt. A Kr. e. 2. sz. óta egész sora keletkezett a zsidó Sibylla-könyveknek; egy részük ma is megvan. A Kr. u. II. sz. -ban pedig keresztény költészet csatlakozott azokhoz. E kettőből és pogány hagyományból vegyült össze a ránk maradt (megbízhatatlan szövegű) 14 könyv (a 9. és 10. elveszett). Kiadta Alexandre (2 köt. 1841-1856), legjobban Rzach (1891) és Geffcken (1902). A S. a keresztény művészetbe is behatoltak. Leghíresebbek Michel Angele 5 Sibyllája a Sixtus-kápolnában és Raffael 4 Sibyllája a római Santa Maria della Pace falain. Említést érdemelnek még Giotto, van Eyck testvérek (genti oltár) s Roger van der Weyden festményei és a XV. sz.-ból való acélmetszetek. [Révai nagy Lexikona] |
|
Michelangelo: Delphi szibilla (1509) |
Szterope, Aszterope
Sterope vagy Asterope: az egyik plead, Arész felesége. Asterope a 233. planetoid (kisbolygó) neve. [Révai nagy Lexikona] |
|
Sterope. Oromcsoport részlete. Olympia Museum |
Taygeta
Taygeta vagy Taygete: Egyike a pleadoknak, |
a róluk szóló hitrege (II. 18, 486. Od. 5, 272) ugy magyaráz, hogy bennük Atlas és Pleione égbe emelt lányait látja, akik (névszerint: Maia, Elektra, Taygete, Alkyone, Kelanio, Sterope és Merope)
fiastyuk
A pleadok Artemis szűz kísérői voltak. |
|
Terpszikhoré, Terpsichore
Terpsichore: a kilenc görög múzsa egyike, a tánc múzsája. [Révai nagy Lexikona] |
|
Terpszikhoré (Terpsikhore) ábrázolása görög vázaképen. |
Terpszikhoré
A „Múzsák„ c. ciklusból
Álomittas, víg hajnalon,
Álomittas, víg hajnalon, zúgó ligetnek rejtekén, ha Terpszikhoré jön felém, a látványt sokért nem adom.
Nem hagy magamra a remény, s a szívem ma is víg nagyon, ha könnyű léptét láthatom. Tánca lelkemnek költemény,
mert hajdanán, mint víg legény a táncot egyre jártam én, s ha három napig zene szólt,
nem untam meg a zeneszót — hegedűn szólt vagy nyenyerén —, a tánc ördöge bújt belém
zúgó ligetnek rejtekén, ha Terpszikhoré jön felém, a látványt sokért nem adom.
Nem hagy magamra a remény, s a szívem ma is víg nagyon, ha könnyű léptét láthatom. Tánca lelkemnek költemény,
mert hajdanán, mint víg legény a táncot egyre jártam én, s ha három napig zene szólt,
nem untam meg a zeneszót — hegedűn szólt vagy nyenyerén —, a tánc ördöge bújt belém
Tethys, Téthüsz
Tethys: Okeanos felesége. Nem szabad összevéteni Thetissel, Achilles anyjával. [Révai nagy Lexikona] |
|
Tethys - antik mozaik részlete |
|
titanis. |
Okeanosz felesége, így a vizek nagy részének anyja. Bizonyos feldolgozás szerint néreisz is |
Ókeanosz felesége volt az aranykoszorús Téthüsz, Kronoszé Rheia, ... Ókeanosz és Téthüsz gyermekei voltak a folyók, az ő leányuk volt a széphajú Dórisz is, ...
Thaleia
A khariszok egyike. Bizonyos feldolgozások, a komédia múzsájával egyezően, őt is Thalia-nak írják.
Bertel Throvaldsen 1768-1844: A három grácia 1821.
|
Etienne Falconet (1716-1791): Óra a három gráciával (Louvre, Párizs)
A gráciák (gratiae) a khariszok latin elnevezése. |
Mitológiai csoportok - Khariszok
Khariszok, Charisok: (lat. Gráciák), az antik görög vallásban komoly, méltóságteljes istennők, többnyire Zeus leányainak képzelve, eredetileg a föld termőképességének védőasszonyai, kik a földből kicsíráztatnak mindent, mi az ember szemét-lelkét megörvendezteti. A mező virágaiból hoztak nekik áldozatot s ünnepeiket (Charisia) misztikus éjszakai szertartásokkal ülték meg. De nemcsak a földterméssel örvendeztetik meg az embert, hanem általában jótevői az embereknek; az ifjúságnak ők adnak testi-lelki szépséget, ezért ők a szerelem védői; ők a szívesség, a hála pártfogói; ők a költészet, művészet, zene és tánc védnökei és maguk is nagy mesterei. Számuk három, egyéni nevük vagy egyáltalában nincs, vagy vidékenként különbözik: a leggyakoribbak Aglaia (az ünnepi ragyogású), Euphrosyne (az örvendeztető) és Thaleia (a virágzó). Míg a kultuszban ily komoly felfogás uralkodott, addig a költők képzeletében mint vidám leányok jelentek meg (néha csapatosan, nemcsak hárman), kik játszanak, énekelnek, mulatnak s többnyire Aphroditét, a szerelem istenasszonyát kísérik. A modern köztudatban a C. e játszi alakja él, nem pedig a komoly, vallási képzet, mely az antik vallás kihaltáig megmaradt, úgyannyira, hogy a kereszténység korában sok helyen a C. templomainak romjain az Istenanya kultusza telepedett meg. Művészi ábrázolásaikban is a vallásos hit komoly, fenséges istennőket szeretett látni, földig érő ruhában, ibolyakoszorús fővel. Csak a IV. sz. óta (Kr. e. ) terjedt el a játszi költői felfogás a művészetben: három bájos meztelen leány egymást kézen fogja, vagy átkarolja, vagy pedig táncol. E típus egyik híres ábrázolását mutatja ábránk, a római Capitoliumi múzeum reliefje (a három Grácia) s e típust vette alapul Canova remekműve is. [Révai nagy Lexikona] |
Raffaello Santi: A három grácia(1504-1505)
Raffaello energikus, ritmikus és felszabadult ecsetvonásokkal jeleníti meg az élénk női aktokat. Az itt megfestett női ala-kok meleg tónusát ajkuk és nyakékük vörös színe még in-kább kihangsúlyozza. Annak ellenére, hogy a három grácia szinte teljesen betölti a festmény belső terét, a smaragd szí-nű ég alatt a világos, tiszta fényben fürdőző tájkép látszik kirajzolódni. |
|
|
|
|
|
EUTERPE |
ERATO |
MELPOMENE |
|
|
|
POLYHYMNIA |
THALEIA |
TERPSCICHORE |
|
|
|
KALLIOPE |
| |
|
|
|